Aktualności

Ogólnopolska akcja Narodowe Czytanie

Nasza szkoła brała udział w ogólnopolskiej akcji Narodowe Czytanie zorganizowanej pod patronatem Prezydenta RP. Jest to polska akcja społeczna propagująca znajomość literatury narodowej, w której obszerne fragmenty dzieł odczytywane są publicznie, również w środkach masowego przekazu. Zapoczątkowana została w 2012 roku.

W tym roku podczas akcji czytany był dramat Juliusza Słowackiego pt. „Kordian”. W naszej szkole tego trudnego zadania podjęli się uczniowie klasy 6, którzy czytając z podziałem na role, zaprezentowali swoim kolegom z klas 4-8 fragmenty tego utworu. Na zakończenie spotkania ogłoszono konkurs na zakładkę do książki i notatkę graficzną, które miały być związane tematycznie z utworem „Kordian”.

Dziękujemy uczniom klasy 6 za przygotowanie akcji Narodowe Czytanie oraz pani Irenie Szajewskiej za jej koordynowanie.

"Spoczywaj w pokoju"

Z głębokim żalem w sercach żegnamy naszą koleżankę, panią Ewę Piwowar, wieloletniego pracownika naszej szkoły.
 
Choć odeszła, żyć będzie w naszej pamięci. Cała społeczność szkolna - uczniowie, rodzice i nauczyciele - zapamiętają ją jako osobę oddaną dzieciom i szkole, pracowitą i życzliwą. Żegnaj i spoczywaj w pokoju.
 
Składamy rodzinie wyrazy szczerego współczucia.  Wieczne odpoczywanie racz jej dać Panie...

Podsumowanie pracy dydaktyczno-wychowawczej Szkoły Podstawowej w Marcinkowicach

Dnia 21 czerwca 2024r. cała społeczność Szkoły Podstawowej w Marcinkowicach uczestniczyła w uroczystości zakończenia roku szkolnego 2023/2024. Tradycyjnie poprzedzona była Mszą św. w Kościele Parafialnym. Potem w szkole odbyła się część oficjalna: akademia, wręczenie uczniom nagród i dyplomy za osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe.

A było ich w tym roku naprawdę wiele. Możemy pochwalić się licznymi osiągnięciami, które są zasługą zdolnych i pracowitych uczniów, ale również nauczycieli zaangażowanych w działalność edukacyjną  i wychowawczą.  

Kliknij w tytuł i czytaj dalej ...

Uroczystość zakończenia roku szkolnego 2023/2024

Dnia 21 czerwca 2023r. uczestniczyliśmy w uroczystości zakończenia roku szkolnego. Tradycyjnie rozpoczęliśmy od Mszy św. w Kościele Parafialnym. Po przejściu do szkoły cała społeczność zgromadziła się w sali gimnastycznej, gdzie obejrzeliśmy program artystyczny na pożegnanie szkoły przygotowany przez uczniów klasy 8 i uczniów klasy 7.

W dalszej części uroczystości pani dyrektor Elżbieta Samek wręczyła nagrody uczniom za wysokie wyniki w nauce oraz nagrody za osiągnięcia w konkursach szkolnych, gminnych i ogólnopolskich. Podziękowała również Rodzicom za zaangażowanie i pracę na rzecz naszej szkoły. Wszystkim uczniom i nauczycielom gratulowała sukcesów oraz życzyła udanego i pełnego wrażeń wypoczynku podczas wakacji.

Projekty edukacyjne w klasie 1

Klasa pierwsza w roku szkolnym 2023/2024 brała udział w projektach edukacyjnych:
-Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Z kulturą mi do twarzy"
-Ogólnopolski projekt edukacyjny "Klasa w terenie"
- "Akademia Bezpiecznego Puchatka"
- "Natalka i Antek w świecie wielkiej matematyki"

Projekty edukacyjne umożliwiają odniesienie wiedzy szkolnej do rzeczywistych zagadnień i problemów, uczą ważnych kompetencji społecznych,  jednocześnie są sposobem na zwiększenie motywacji uczniów.  Uczniowie wytrwale realizowali zadania zawarte w projektach.
Na zakończenie otrzymalismy  certyfikaty potwierdzające  uczestnictwo w projekrach.

Konkursy z Języka angielskiego w roku szkolnym 2023/2024

Małopolski Konkurs Języka Angielskiego.

5 uczniów z klasy VII i VIII wzięło udział w szkolnym etapie Małopolskiego Konkursu Języka Angielskiego.  Najlepszy wynik uzyskał Adam Czub z klasy VII, niestety wynik ten nie wystarczył aby uczeń zakwalifikował się do etapu rejonowego.

Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego „Galileo”

W marcu w naszej szkole odbył się Ogólnopolski Konkurs Języka Angielskiego „Galileo”, organizowany przez Centrum Edukacji Szkolnej. W konkursie wzięło udział 26 uczniów z klas IV-VIII.

Trzech uczniów otrzymało dyplom laureata:

Adam Kumięga – Kl. VI - dyplom laureata – 7 miejsce

Karol Budnik – Kl. VI - dyplom laureata – 9 miejsce

Adam Czub – Kl. VII  - dyplom laureata – 8 miejsce

 

Pozostałe konkursy językowe:

Gminny Konkurs j. angielskiego „English Escape Room”

Gminny Konkurs j. angielskiego „ English is Fun”

Gminny Konkurs j. angielskiego „ Paper Free English Contest”

Za zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu na terenie szkoły była odpowiedzialna nauczycielka języka angielskiego Pani Elżbieta Kulig.

Konkursy polonistyczne rozstrzygnięte!

Na przełomie maja i czerwca odbyły się w naszej szkole konkursy przedmiotowe z języka polskiego. Skierowane były dla uczniów klas 4-8. Organizatorkami konkursów były polonistki – pani Ewa Pajor–Wojsław i pani Irena Szajewska. Dyplomy i nagrody wręczone zostały podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego. Poniżej prezentujemy konkursy i nazwiska zwycięzców:

- Szkolny Konkurs o tytuł Mistrza Ortografii:

           Natalia Piszczek 

           Bartłomiej Smajdor

- Szkolny konkurs na najładniejszy zeszyt do języka polskiego:

            Wiktoria Mróz z kl.4

            Magdalena Górowska

            Oliwia Dyda

            Zuzanna Czub

            Maja Froehlich

            Wiktoria Mróz z kl.6

            Izabela Wójs

- Szkolny konkurs na najładniejszy zeszyt lektur:

            Julia Budnik

            Patryk Myrlak

            Izabela Wójs

            Marcelina Morzywołek

            Mikołaj Uryga

Dyplom i nagrodę za wysokie wyniki w Małopolskim Konkursie Języka Polskiego w roku szkolnym 2023/2024 otrzymały:

            Zuzanna Czub

            Zofia Kuc.

                                                                                              Gratulujemy!

 
 
 

Innowacje i projekty czytelnicze w klasie 5

Uczniowie klasy 5 uczestniczyli w kilku innowacjach i projektach czytelniczych, które realizowali w ramach lekcji języka polskiego. Związane one były głównie z omawianymi na zajęciach  lekturami. 

Powieść „W pustyni i w puszczy” stała się inspiracją do stworzenia gier planszowych Uczniowie pracowali w kilkuosobowych grupach. Wykorzystując znajomość książki, zaprojektowali grę planszową, narysowali ją na kartonie, przygotowali zasady gry w formie instrukcji oraz wykonali dodatkowe elementy potrzebne do gry. Podsumowaniem innowacji  była wspólna zabawa, czyli rozgrywki z wykorzystaniem wykonanych gier planszowych.

Lektura „W pustyni i w puszczy” posłużyła też do projektu czytelniczego dotyczącego głównych bohaterów. Uczniowie gromadzili materiał słownikowy do charakterystyki postaci. Następnie w formie notatki graficznej prezentowali wybranego bohatera lektury.

Atrakcyjna dla uczniów i rozwijająca ich kreatywność była innowacja pedagogiczna polegająca na wykonaniu makiety Placu Broni. Uczniowie na podstawie opisów zamieszczonych w lekturze „Chłopcy z Placu Broni” wykonali makiety. Wykorzystali do tego różnorodne materiały. Powstały niezwykle ciekawe i piękne prace, które każda grupa zaprezentowała na forum klasy. Posłużyły one potem jako wystrój sali.

Znajomość mitów greckich wykorzystali uczniowie podczas Klasowego Konkursu Mitologicznego. W 3-osobowych zespołach rozwiązywali różnego typu zadania, np. uzupełniali drzewo genealogiczne greckich bogów, łączyli imiona postaci mitologicznych w pary, rozpoznawali bogów po wyglądzie i atrybutach, tworzyli mitologiczne związki frazeologiczne i wyjaśniali ich znaczenie.  Innowacja stała się okazją do utrwalenia wiedzy na temat mitów greckich w atrakcyjnej dla uczniów formie.

Długoterminowym projektem czytelniczym pt. „Znam mity greckie” było indywidualne wykonanie przez uczniów graficznych notatek prezentujących bogów i bohaterów z mitologii greckiej. Powstały piękne graficznie i bogate w treści prace. Podsumowaniem projektu była wystawa klasowa prac.

Kolejne tematy lektury „Władca Lewawu” uczniowie opracowywali samodzielnie w kilkuosobowych grupach. Zgromadzili potrzebne informacje, a następnie wykonali notatki w formie plakatów. Każda grupa zajęła się innym zagadnieniem. Omówili więc legendę o Nienazwanym, zaprezentowali bohaterów lektury, dokonali porównania Krakowa i Wokarku, przedstawili przygody głównego bohatera – Bartka. Po wykonaniu plakatów poszczególne tematy prezentowane były przez zespół na forum klasy. Udział w projekcie stał się okazją do samodzielnej pracy z lekturą oraz rozwijania umiejętności współpracy w grupie i odpowiedzialności za powierzone zadanie.

Koordynatorką powyższych innowacji i projektów była pani Irena Szajewska. Podczas ich realizacji wykorzystane zostały pomoce z programu „Laboratoria Przyszłości”.

Innowacje i projekty czytelnicze w klasie 4

Uczniowie klasy 4 z zaangażowaniem uczestniczyli w projektach czytelniczych i innowacjach realizowanych na lekcjach języka polskiego. Inspiracją były przede wszystkim omawiane na zajęciach lektury obowiązkowe.

W Światowy Dzień Jabłka uczniowie  uczestniczyli w projekcie polegającym na zabawach słownikowo-językowych, którego bohaterem było jabłko. Uczniowie pracowali w grupach. Wykonywali różnorodne zadania: gromadzili określenia do wyrazu „jabłko” , tworzyli rodzinę wyrazów, układali nowe wyrazy z liter wyrazu „jabłko”, wymyślali rymy, itp. Nagrodą dla najlepszej grupy były oczywiście jabłka.

„Niezwykłe przygody pana Kleksa” to kolejny projekt czytelniczy w klasie 4. Uczniowie w formie plakatu prezentowali wybraną przez siebie przygodę bohaterów lektury „Akademia pana Kleksa”. Potem przedstawili kolegom efekty swojej pracy.

Zbiór opowiadań o przygodach Mikołajka posłużył do projektu czytelniczego. Uczniowie indywidualnie czytali wybrane przez siebie opowiadanie. Potem w formie plakatu prezentowali bohaterów opowiadania, miejsce akcji i najważniejsze wydarzenia. Całość wzbogacili elementami graficznymi. Na zakończenie projektu na forum klasy prezentowali efekty swojej pracy.

Niezwykle twórczą i atrakcyjną formą aktywności uczniów było wykonanie lapbooków do lektury „Opowieści z Narnii”. Omawiając na lekcjach kolejne tematy, tworzyli różnorodne notatki dotyczące świata przedstawionego lektury, bohaterów i ich przygód, które potem umieszczali w lapbooku. Całość wzbogacili zdjęciami i własnymi ilustracjami. Powstały prace piękne graficznie i bogate treściowo. Uczniowie wykazali się niezwykłą kreatywnością. Na podsumowanie innowacji zaprezentowali swoje lapbooki na forum klasy.

Legendy polskie stały się inspiracją do kolejnej innowacji. Uczniowie na lekcjach poznali legendy z różnych części Polski, a tym również podanie o powstaniu Marcinkowic. Na tej podstawie wykonali komiksy przedstawiające historię powstania naszej wsi. Atrakcyjną, dającą uczniom wiele radości i satysfakcji formą prezentacji legendy o warszawskim Bazyliszku było przedstawienie teatralne. Uczniowie samodzielnie podzielili się rolami, opracowali dialogi i ruch sceniczny, przygotowali dekoracje, rekwizyty i stroje. Uwieńczeniem ich pracy było wystawienie sztuki „Warszawski Bazyliszek”  przed zaproszonymi kolegami z klas 1-3.

Koordynatorką powyższych innowacji i projektów była pani Irena Szajewska. Podczas ich realizacji wykorzystane zostały pomoce z programu „Laboratoria Przyszłości”.